Tværfagligt samarbejde
Det tværfaglige samarbejde
Bosnien-Hercegovina er oplagt som destination for tværfagligt samarbejde. På både STX og HF er der krav om tværfaglige samarbejde og en studietur til Bosnien-Hercegovina giver unikke muligheder for et samarbejde imellem fagene. I forbindelse med samarbejdet inden for kultur og samfundsfag er det meningsfuldt, at arbejde med kulturmøder og studieturen til Bosnien-Hercegovina giver både indblik i, hvordan de tre store religioner har sameksisteret side om side, og har udviklet sig takket været gensidig påvirkning, men som også har lidt under konflikterne.
Indsigt i Bosnien kan følges op af kontakten til bosniske organisationer i Danmark. I forbindelse med borgerkrigen i 1990érne, så har Danmark modtaget over 18.000 bosniske flygtninge, hvor størstedelen udgøres af bosniske muslimer. Eleverne kan dermed få et unikt indblik i baggrunden for flugten, muligheden for at vende tilbage, men også forståelsen for de forskellige mekanismer i forbindelse med integration. Hvorfor har man fx organisationer, der repræsenterer bosnisk diaspora? Hvilken betydning har krigen for, at man vil bibeholde det bosniske identitet, men også være del af det danske samfund. Hvorfor vendte man ikke tilbage til Bosnien efter krigens afslutning? Er det kun de ressourcestærke flygtninge, der var kommet til Danmark? Det er en række spørgsmål, som eleverne kan undersøge og besvare og som kan være integrerede dele i et forløb og som eleverne vil kunne bruge i forbindelse med eksamen.
Det er også spændende at se på Bosnien-Hercegovinas komplicerede statsdannelse med serbisk og bosniakisk-kroatisk entitet, de 10 kantoner i den bosniakisk-kroatiske føderation, udfordringerne med genforening efter krigen, udfordringerne ved oprettelsen af et velfungerede demokratisk samfund, samt udfordringerne på vejen til et medlemskab af EU og NATO er også noget eleverne kan blive klogere på.
Der er også mulighed for tværfaglige samarbejde i forhold til fx historie og biologi, hvor folkedrabet i Srebrenica kunne være omdrejningspunktet og hvor eleverne vil kunne få indsigt i retsmedicinernes arbejde og betydningen af dette arbejde for pårørende og den politiske stabilitet.
I den mere fredelige del, så er Bosnien-Hercegovina kendetegnet af både centraleuropæisk og middelhavsklima, så der er rig mulighed for at opleve anderledes flora og fauna og faget som idræt vil kunne udfolde sig med hiking, cykling i bjergene, riverrafting m.fl.
Studieturen til Bosnien-Hercegovina giver eleverne en god mulighed for at afvikle mini-feltarbejde og det globale aspekt er rammen om turen. Eleverne vil opleve en del af Europa, som de ellers sjældent vil få mulighed for at opleve. Mange danske familier rejser til Kroatien, men Bosnien-Hercegovina er stadigvæk ikke førstevalg i forhold til rejsedestinationer. AlfA Travel hjælper med den praktiske planlægning af rejsen, men selvfølgelig også med det faglige indhold og lokale kontakter. Det er især mødet med unge bosniere på fx lokale gymnasier og formidling af kontakten til relevante personer alt efter studieturens indhold og rammen, der kan give eleverne en unik oplevelse, understøtte lærerne i det faglige indhold, men også hjælpe læreren med den omfangsrige planlægning.
Har du spørgsmål, så kontakt en af vores erfarne rejserådgivere her.