9. klasse fra Herning Friskole på skolerejse til Island
Herning Friskole var på studierejse i Island. Her fortæller de om den fantastiske Islandske natur og de mange udflugter de var på.
Den fantastiske natur
”På turens første dag skulle vi på tur til det fantastiske Myvatn, der ligger på højsletten helt mod nord. Området er et vulkansk aktivt område med spektakulære lavaformationer i nærheden af Krafla-vulkansystemet. På vejen gør vi holdt ved Godafoss, hvor lovsigemanden Torgeir ifølge sagaen skulle have kastet alle sine gudestatuer og billeder af Odin, Thor, Freja, i vandfaldet, da han erklærede Island for kristent. En fantastisk oplevelse af naturens kræfter og skønhed.”
Oplevelser der er svære at komme væk fra
”Da det var turens første vandfald, havde vi lidt svært ved at komme tilbage til bussen. Der blev også lige tid til at samle små lavastykker op.”
Usædvanligt formede lavafelter
”Her vandrer vi rundt i Dimmuborgir. ”Dæmonernes borg”, der byder på en rigdom af surrealistiske, sorte lavaskulpturer skabt af tidligere tiders heftige vulkanske aktiviteter. En forrevet og rå, men også storslået natur, der helt udstiller menneskets lidenhed i forhold de enorme naturkræfter. Rejsestøvet blev vasket af i et geotermisk bad.”
De termiske kræfter
”Her er vi alle samlede foran Akureyri Hostel på Island. Vi er på vej sydpå med bus til området ved Borganes. Turen bød på et stop ved Hraunfossar, hvor vandet til stadighed skærer sig gennem den porøse lava. Deildartunguhver Thermal Spring gav anledning til en snak om hotspotområder på Island og om muligheden for at udnytte den enorme energi, som det kogende vand i undergrunden indeholder.”
Historiens vingesus
”Her vandrer vi i en række på en sti ved Thingvellir, hvor altinget formodentlig mødtes første gang i år 930 for at løse interne stridigheder og lave lovgivning for hele Island. En tradition der blev videreført helt frem til 1789. Vi følte historiens vingesus og lærte om stridbare vikinger og demokrati. Det var også her i området, vi kørte fra den ene tektoniske plade til den anden.”