Cirka 8 % af verdens samlede CO2-udledninger kan henledes til turisme, og transport udgør typisk halvdelen af CO2-udledningen på jeres rejse. Med andre ord: Hvis vi skal tale om at gøre jeres studietur mere bæredygtig, så kommer vi ikke udenom at tale om transport.

Det hele afhænger af, hvor I skal hen, hvilken transportform I vælger – og hvor godt I udnytter det valgte transportmiddel.

Klimavenlig transport – men hvordan?

Der er stor forskel på, hvor meget CO2 hver person udleder afhængigt af hvilket transportmiddel, I vælger. Lad os se på de mest anvendte:

Fly og færge

Fly og færge er de transportmidler, der typisk udleder mest per kilometer. Udledningen fra en flyvetur tur/retur til Amsterdam har samme klimapåvirkning som at oplade en telefon 140.000 gange – det svarer til én daglig opladning i knap 384 år!

Tog

Tog er et komfortabelt alternativ, som er mere miljøvenligt. Og så gør det en stor forskel, om toget kører på diesel eller strøm. Hvis toget kører på strøm, afhænger bæredygtigheden i høj grad af, hvor grøn strømmen er i det pågældende land.

I kan tit se og mærke forskel på et diesel- og et el-tog, da et el-tog er forbundet til køreledninger over toget og accelererer hurtigere end traditionelle dieseltog. I Danmark kører vores InterCity-tog mellem landsdelene for det meste på diesel, mens de københavnske S-tog og den aarhusianske letbane kører på strøm.

Bus

Langtursbusser kører typisk på diesel, men da I er mange personer om at ”dele” bussens udstødning, er bussen et grønnere valg end både fly og det gennemsnitlige dieseltog.

Ved at ændre transportmiddel kan I derfor spare en masse CO2.

Vi har udviklet et beregningsværktøj, så du under hver enkelt rejse kan se, hvor meget CO2 din rejseform udleder pr. rejsedeltager. Klik på fanebladet ”Klima” under hvert rejsemål for at se, hvad den samlede udledning for transportmidlerne er. Her er et eksempel på en studietur til Amsterdam:

Se de forskellige forudsætninger for udregningen.

Hvordan udnytter vi transporten?

Vi kan sagtens sige, at det er bedst at køre med bus, men faktum er, at det jo afhænger af, om I kan fylde en bus. Det bedste er naturligvis en helt fuld bus, men mindre kan også gøre det. Alternativt: Har I overvejet at invitere en anden studieklasse med i bussen for at fylde den helt op?

På udvalgte rejsemål har vi gjort det nemmere for jer at gøre busrejsen mere bæredygtig med AlfA-ekspressen. Her koordinerer vi grupperne, så bussen bliver udnyttet bedst muligt af flere mindre grupper.

En anden måde at udnytte transporten er ved at pakke let. Ja – den er god nok. Jo mindre bagage, jo lettere transportmiddel og des mindre brændstof skal det bruge. Det er ”bare” en lille ting, men mange små ting gør også en forskel i det samlede klimaregnskab.

Spar op til transporten

I er allerede i fuld gang med at spare op til jeres studierejse ift. økonomi. Hvad med at udvide opsparingen til også at omfatte klimaregnskabet?

Det er måske særligt aktuelt, hvis I vælger flyrejsen, men som udgangspunkt kan I bruge det uanset hvilken rejseform, I vælger.

Hvis vi fx tager udgangspunkt i førnævnte rejse til Amsterdam med fly, svarer det til en CO2-udledning pr. person på ca. 208 kg. De 208 kg. kan I overveje at spare et andet sted fx ved at:

  • Spise mindre oksekød. 208 kg. CO2 svarer til 6,5 kg oksekød eller ca. 32 oksebøffer – måske skal I skifte de 32 næste burgere ud med veggie-udgaven? Eller i stedet for spaghetti og kødsauce lave spaghetti og grøntsagssauce?
  • Tage cyklen i stedet for at blive kørt i bil i skole. Hvis du fx har 6 km i skole, kan du spare omkring 3,5 kg CO2 på turen frem og tilbage. Du har altså sparet denne flyrejses CO2-udledning ind på knap 60 dage ved at sætte dig på sadlen i stedet for i bilen.

Det her var blot to eksempler, men der er mange flere muligheder. Tag det evt. op på klassen og se, hvilke gode idéer I kan komme op med for at kompensere for jeres studieturs klimaaftryk. Det er hverdagene, vi har flest af, og derfor vil selv små tiltag til daglig bidrage positivt til opsparingen.

(Kilder: denstoreklimadatabase.dk og ecoinvent.org)